zondag 15 mei 2011

Workshop natuurfotografie 2

Vandaag ben ik gids op een wel zeer speciale tocht, een workshop natuurfotografie onder leiding van beroeps natuur / Biesbosch fotograaf Marcel van Balkom.

Omdat Marcel de workshop leidt, ben ik vandaag een soort van assistent gids, dit geeft me de vrijheid om zo hier en daar zelf wat foto's te maken, met de tips van Marcel in het achterhoofd.
Met deze woorden begon ik mijn verhaal tijdens de eerste workshop en deze zijn nu weer van toepassing.

De tocht is vandaag omgekeerd aan die van vorige keer.
We vertrekken met de groep met de Sterling naar de stenen keet, na een paar honderd meter zien wel al een bever, en dat bij daglicht. Alle fotografen aan 1 kant en klikken maar! Dat begint goed. In de stenen keet speelt Leen, tijdens de koffie, glansrijk zijn rol als griendwerkeren de workshop gaat los!


Marcel geeft de tips en de cursisten kunnen die gelijk in praktijk brengen. Een mooie platbuik libel poseert voor iedereen (behalve de gids). Vele kleine insecten, het landschap, vele planten en zelf een weidebeekjuffer en een schuimcycade(spuugbeestje) worden gefotografeerd. Ikzelf had een voorzetlensje voor mijn macrolens bij Marcel gekocht en die kan ik gelijk uitproberen, vandaar al de macro foto's.
Het weer zit mee, na de stortbui vlak voor aanvang komt de zon door en zijn er mooie luchten.
Aan het eind van de wandeling griendmuseumpad wacht ons fotomodel eend, nu met jonge pullen bij de zonnenpont. Tijdens het wachten worden nog leuke eendenplaatjes gemaakt.
Na de lunch in de Bistro wandelen we nog in de buurt van het bezoekerscentrum,voor nog wat extra foto's en tips. Na deze wandeling geeft Marcel, aan de hand van foto´s die hij in de Biesbosch gemaakt heeft, nog een nabespreking (met een drankje en iets lekkers). Ook hier leer je heel veel van!


En dan is het al het eind van weer een supergave workshopdag! Alle gasten keren zeer tevreden en met nieuwe ideeen en inzichten weer huiswaarts.

Bedank Marcel! voor weer een toffe Biesbosch dag!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten