maandag 24 oktober 2011

Zeearenden in de Biesbosch


Er was een plan om vandaag met de kano te gaan, al snel zag ik dat er te veel wind was dus besloot ik om de Kleine Noordwaard rond te gaan lopen.Strak blauwe lucht en harde zuidoosten wind, het blijkt een combinatie die niet veel vogels te zien geeft. Ik heb de hele wandeling niet veel bijzondere dingen gezien (wel leuke mensen gesproken) tot 500m voorat ik bij mn auto ben.


Ja hoor daar zit 'love-duo' zeearend midden op het eiland, dat ziet er schattig uit.....
Ik besluit even 'windloos' in de auto te zitten en te wachten tot er eventueel actie komt.
Binnen 5 minuten verandert het duo wat eerst zo lief en vredig leek,  in twee brute medogenloze killers. Een grauwe gans is de prooi en de zeearenden spelen ermee als kat en muis.
De gans wordt in 5 aanvallen vakkundig geloopt, vleugels gebroken en wordt zelfs aan zijn kop het water uit getild. Na 5 keer laten ze de gans weer met rust. Hij leeft nog?!?! Helemaal dodelijk gewond ziet hij nog kans om op de wal ergens in de bosjes te verdwijnen.
Ik moet even bijkomen van wat ik alemaal net heb gezien, de gans is niet meer te redden.
In je bewondering voor de zeearenden heb je het beeld van die mooie imposante vogels en dan vergeet je vaak dat het gewoon hele sluwe, brute killers zijn. Wat een kracht en power!!

Weer een bijzondere Biesbosch ervaring in the pocket.
Hieronder een aantal van de foto's van vanmiddag.







4 opmerkingen:

  1. Hoi Tim

    Wat een bizar brute foto's zeg!! Nu zie je ook hoe ongelooflijk groot die beesten zijn... de grauwe gans is al niet heel klein, maar valt echt in het niet naast onze geliefde monsters. Indrukwekkend!

    Groet Heloise

    PS: ik kan de filmpjes nu prima zien... gewoon even flash updaten (duh)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtige actie-foto's, Tim, van die Zeearenden!
    En zo kun je inderdaad zien wat een imposante vogels het zijn! Wat een geluk dat je dit hebt mogen aanschouwen!

    Vr Groet Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hey Tim,

    Wat een magnifieke en bizarre foto's zeg.
    Wat zou ik die graag een keer fotograferen, lijkt mij prachtig.

    Groetjes Arné

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een gave serie van de arenden en de gans! Fantastisch

    BeantwoordenVerwijderen