donderdag 12 mei 2011

Het Jongeneele meer

Jongeneele meer ( voor beter beeld foto even aanklikken)
Een mooie dag voor de Hobie kayak!
Op verkenning op het Jongeneele meer, met de stroom mee naar het Katse Gat. Ik was ingefluisterd dat de doorsteek naar de Zoetemelkskil voltooid was en je met de kano erdoor kon.

De tonnenrij gezien vanaf de Zoetemelkskil, de kanorol is links

 Bij de kanorol kun je nu linksaf, tussen de gele tonnen die er geplaatst zijn is een opening van ongeveer anderhalve meter (bijna peddelbreedte) waar je alleen met een kano doorkunt.

Eén van de openingen in een tonnenrij

Er was nog een dragline bezig met de laatste werkzaamheden, maar de machinist wenkte dat ik er door kon. WOUW! een nieuw gebied! Is dat niet die bijzondere boom van de winterbanjertocht? jawel!
Al doorvarend verschijnt er na een tijdje aan de rechterkant een enorme water vlakte (voorheen Jongeneele Ruigt). Ook hier liggen weer van die gele tonnen. Bij deze is er ook weer die anderhalve meter opening, maar je kunt er ook links omheen...

De 2e tonnenrij gezien vanaf Lake Jongeneele (met het licht mee)
Ik zet mijn verkenningstocht voort, voor me ligt een grote watervlakte, waar in de verte nog een aantal machines aan het werk zijn. Ik besluit niet al te ver te gaan, dit verken ik later nog wel. Ook ligt gelijk rechts na de tonnen een klein kreekje, maar dit loopt al vrij snel dood.
Na de watervlakte vaar ik weer verder, ik herken nog meer plaatsen van de winterbanjertocht. De boom om over de laatste sloot te komen ligt er nu troosteloos bij. Ik denk dat deze tocht volgend jaar wel veer minder zwaar (spectaculair) wordt, zonder het takkebos van Huiswaard boven.
Ik vervolg mijn route, in de verte zie ik de derde tonnenrij de aansluiting op de Dode Kikvorskil.

In de verte tonnenrij 3 bij de Dode Kikvorskil

En jawel ik loop weer eens aan de grond, in dit nieuwe gedeelte weet in natuurlijk de diepere geulen nog niet. Zeer snel ben ik weer vlot gekomen en ga door de derde rij tonnen.
Dit nieuwe gebied is echt een aanwinst voor de kano liefhebbers! En dan ben ik nog niet eens het hele meer opgeweest..
Ik vaar verder naar Kort- en Lang Ambacht, wacht tot de stroom gedraaid is en vaar weer via het nieuwe gebied terug naar het bezoekerscentrum. Omdat ik mijn verrekijker vergeten was heb ik onderweg aan IJsvogelspotting gedaan, wat een totaal van 6 IJsvogels heeft opgeleverd. Dit als bonus op de wonderschone kanotocht bij mooi lente weer.

In de avond heb ik mijn presentatie die ik op 9 januari voor de pluis en stuin avond gehouden heb wederom mogen presenteren. Deze keer voor de Vereniging Behoud Biesbosch in Drimmelen.
Voor een groep van ongeveer 20 mensen heb ik een ingekorte presentatie van 1 uur gegeven.
Met als resultaat een daverend applaus en leuke enthousiaste reacties, waarvoor bij deze mijn dank!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten