vrijdag 6 mei 2011

Een plot met Sander

Ik had vorig jaar al beloofd een keer met Sander Terlouw mee te gaan om te inventariseren, maar door het vele telwerk van vorig jaar is het daar niet van gekomen. Maar deze ochtend Wel!
Het te tellen plot is de Noorderelsplaat in de Dordtse Biesbosch, het tijdstip 05:30.
Na een korte wandeling bij de Noorderelsplaat aangekomen is de gebruikelijke cacaphonie van zangvogels al op volle sterke aan de gang. Vooral op gehoor worden vele soorten ingetekend op het plot (plattegrond).
We lopen door hoge vegetatie zoals riet en brandnetel, door de lage waterstand kunnen we zelfs door slootjes lopen. In dit stukje Biesbosch was ik nog nooit geweest, er zijn net weer iets andere (drogere) rietgorzen dan in de Brabantse en Sliedrechtse. Wat een toffe Jungle, over een maand is het echt ondoordringbaar.
De vogelsoorten die we spotten zijn de gebruikelijke Biesbosch soorten en na 2 uur is het plot helemaal geteld. Na het tellen rijd ik nog even met Sander mee naar Het Zuidplaatje, de trekvogel telpost.
Daar aangekomen zijn er 4 vogelaars druk bezig met weinig te tellen, het is windstil en daardoor zijn er weinig trekvogels zichtbaar. Na even de sfeer geproefd te hebben (er werd weinig waargenomen) bedank ik Sander voor de leerzame ochtend en groet de andere tellers.
Leuk, weer een nieuwe Dordtse dimensie aan de Biesbosch beleving, ik ga zeker in het najaar (grote najaarstrek) nog een keer kijken bij het Zuidplaatje.
Toen ik bij de telpost stond werd er weinig waargenomen... 2 uur later staat er een melding van Sander op waarneming.nl van een roodpootvalk. Je zie maar, voor mooie waarnemingen moet je altijd een paar uurtjes extra blijven!

Als extra vandaag het interview met Leen Fijnekam over de gerestaureerde griendaak Phija die vandaag naar zijn ligplaats naast de stenen keet vervoerd wordt.

2011-05-05 griendaak Phija gerestaureerd by rtvrijnmond

Geen opmerkingen:

Een reactie posten