zaterdag 21 januari 2012

Winter kanotocht met Hobie Kayak


Vandaag ben ik mee geweest met de winter kanotocht van de kano gidsen, dit heb ik gedaan met mijn Hobie Kayak. Een leuke gelegenheid om iets over de tocht te vertellen ,en ook iets meer over de Hobie Kayak, waar ik nu ruim een jaar ervaring mee heb.

Harde wind, af en toe regen, sterke stroming en elf mede kanovaarders
Normaal gesproken trek ik er alleen op uit, en voor de veiligheid bij mooi weer, dus was het vandaag wel even wennen. Ik weet van een vorige tocht met de kano gidsen dat ik met mijn Hobie Kayak moeite heb om de groep bij te houden, je bent gewoon langzamer, of je moet je helemaal uit de naad trappen...
Met 10 minuten voorsprong begin ik aan de tocht, harde wind mee en stroom tegen richting Jongeneele Ruigt. Dit is gaaf! als je de goede snelheid maakt kunt gewoon je op de golven 'surfen'
De boot blijft goed stabiel en ik vraag me af hoe het zal zijn als je een zeiltje op de Kayak zou hebben, die zijn namelijk als accessoire te koop voor de Hobie.
Na een tijdje wordt ik ingehaald door de groep, het zijn er elf! Ik krijg verbaasde, lacherige en vooral leuke reacties op mijn 'flipperschip'. Het valt me mee hoe goed ik vandaag toch met ze mee kan ,grotere groepen zijn vaak toch trager.


Tijd voor koffiepauze! Vlak na de 2e ingang van de Jongeneele Ruigt ziet Frans een 'strandje' om aan land te gaan, dit blijkt al snel een blubberfestijn te gaan worden, want strandjes zijn hier niet in de Sliedrechtse Biesbosch. Iedereen aan lang geglibberd en aan de koffie.
Het instappen is net zo moeilijk als het uitstappen en ik ging echt bijna te water.

Op de grote open vlakte van Jongeneele Ruigt staat de wint pal tegen met hoge golven (filmpje), ook zie je nu niet waar de 'vaargeul' is. En jawel, ik loop vast, (totaal 4 keer vandaag)
Omdat het aandrijvings systeem van de Hobie toch ongeveer 30cm onder de boot steekt loop ik gemiddeld 1 keer per tocht vast. Dit is meestal een boom onder water of een onverwachtse ondiepte, het resultaat kan dan een licht verbogen flipper zijn, die als het nodig is in de bankschroef weer recht te krijgen is (dit heb ik nog maar 1 keer moeten doen). Nu houd ik de groep echt makkelijk bij en heb misschien zelfs wel voordeel bij stroom mee en wind tegen. We komen in rustiger vaarvater en varen nu via Katse Gat, Huiswaardsloot en Boetersloot.

De Huiswaardsloot is nu wel wat spannend, met al die dode populieren en de harde wind....
Ook loop ik hier even vast tijdens het filmen.

Na de Boetersloot splitst de groep zich op, helemaal moe van het trappen besluit ik toch nog de grotere route via de Steenen Keet te varen, want ik wil gewoon nog niet stoppen. Nou dat heb ik geweten..eenmaal weer terug aan wal weet ik niets meer van de laatste kilometer, ik heb alleen maar getrapt. Het is altijd moeilijk in te schatten, maar ik denk dat de afgelegde  afstand vandaag zo rond de 15 kilometer ligt, misschien nog wel meer.
Dan kom je aan wal en dan moet je nog de Hobie opruimen.
Eerst alle modder eraf, droogmaken, alles demonteren, leegpompen, opvouwen, in de tas proppen, de auto in en klaar.
Dit was weer een fantastische Biesbosch ervaring!! Ik ga zeker weer vaker met de gidsen mee!


Tot slot nog een opsomming van, naar mijn mening, de voor-na delen van de Hobie i9 opblaasbare Kayak, tov. een ´bezoekerscentrum kano´
Voordeel.
-Het enorme plezier wat je hebt tijdens het varen
-Hij is opblaasbaar, dwz. de boot past in een grote weekend tas en zo ook in de auto en thuis in de schuur. Je bent dus niet gebonden aan kano/verhuur.
-Je hebt tijdens het varen je armen vrij! Dit is echt fantastisch om tijdens het varen te kunnen fotograferen.
- Je zit confortabeler dan in een  met die harde stoeltjes ´bezoekerscentrum kano´.
- heel veel accessoires (een zeil set, vis uitrusting, electromotor en zelfs een gun rack)
- Stabiliteit, bijna niet om te krijgen.

Nadeel.
-De prijs, zie prijs Eddy´s Adventure store in Stellendam, hier heb ik mijn Kayak gekocht. (of gewoon ff googelen op Hobie Kayak)
een huurkano is natuurlijk veel goedkoper.
-Misschien voor de Biesbosch de diepgang van de aandrijving en dat Bevers de boot lek kunnen bijten.
- Je moet al je spullen aan de boot vastmaken, anders valt het overboord. Ook fotocamera´s.
- Je valt op doordat mensen niet bekend zijn met een trapkano.
Tot zover mijn Hobie betoog, ik hoop dat Hobie geinteresseerden iets aan mijn bovenstaande informatie hebben.


3 opmerkingen:

  1. Hoi Tim,

    Wat heerlijk lijkt me dat om daar met de kano te varen. Heb ook wel eens zitten denken aan een Hobie maar ik ben bang dat mijn (ietwat versleten) rug daar niet tegen kan. Heb wat dat betreft slechte ervaringen met gewone kano's. Hoe zit dat met de Hobie? Slecht voor de rug of helemaal niet? Zou ik wel benieuwd naar zijn. Misschien dat je dat in je volgende bericht over deze tocht kunt meenemen?

    Groeten,
    Robert

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste Tim,
    Aangezien mijn vrouw en ik zwakke schouders (zwaar werk) hebben is dit de uitkomst voor ons.
    De Hobie Mirage i14T lijkt ons fantastisch. Ik dacht eerst aan een Gumotex Baraka maar
    danzij jouw stukje hebben we nu iets beters gevonden.
    We hebben vroegen veel gekanood en hopen dit spoedig weer op te pakken.
    met vriendelijke groet,

    Mark

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Tim,
    Ik heb dit voorjaar ook een "trapper" aangeschaft, maar die is van een heel andere soort;
    Native watercraft, model ultimate 12 propel.(via Kanoshop.nl)
    Nooit die vastloop momenten die jij omschrijft; til mijn propel op en kano/peddel gewoon verder als elke andere.
    In het "waterplanten"seizoen laat ik de propel thuis en gebruik 'm als gewone kano.
    Hij heeft een zeer comfortabele, verstelbare, uitneembare stoel (@Robert; ik heb forse beperkingen/rug letsel/vergroeing, deze is fenomenaal - heb hem om die reden ook uitgekozen) hou het er fluitend een volle dag in uit!
    Hij is super stabiel (ontworpen als vis kano) je kunt er gewoon in staan!
    Ik heb er(meerdere)statief constructie's op/in gebouwd, ga zelfs gewoon met m'n (canon) 500f4 op pad in de Br.Biesbosch, heb de standaard camo dekzeiltjes nog wat verder aangekleed, alsook mezelf, statief en apparatuur met "sniper"materiaal (benscore "dump")steek er nog wat riet/takken bij in en heb al een paar keer de waanzinnige ervaring gehad dat een ijsvogeltje gewoon bij me op de kano komt zitten (heftige "pech" dat je op dat moment er net een dikke 300 of 500 lens op hebt staan!)
    Natuufotografie met een kano is een onbeschrijfelijke ervaring: je kijkt je "onderwerpen", vaak van dichtbij, recht in de ogen!

    Zou je best 's willen onmoeten, ik ben (samen met bert v. D.)sluismeester op de Biesboschsluis(zen).
    Groet;
    Theo O.

    BeantwoordenVerwijderen