zondag 5 augustus 2012

Bevers inventariseren


Omdat het volgend jaar 25 jaar geleden is dat de eerste bevers in de Biesbosch zijn uitgezet, wordt er deze zomer het aantal bevers geinventariseerd, zo'n inventarisatie zit als volgt in elkaar

De Zoogdierenvereniging voert in opdracht van Staatsbosbeheer deze bevertellingen uit. Het daadwerkelijke tellen maakt deel uit van de totale beverinventarisatie. Al eerder dit jaar zijn sporeninventarisaties uitgevoerd en gecombineerd met de gegevens over burchten in het gebied. Met statistische bewerkingen is deze informatie vertaald naar territoria die zijn ingetekend op een kaart.  Er vanuit gaand dat bevers zich vooral binnen de grenzen van hun eigen territorium bewegen, wordt nu per territorium simultaan bekeken hoeveel bevers er rond de schemering uitzwemmen.  De feitelijke interpretatie en analyse van deze telgegevens en eventueel verdere extrapolatie tot definitieve populatiegegevens is dan een laatste stap in het onderzoek.
Zoals hierboven vermeld is het uitvoeren van de bevertelling maar een onderdeel van het gehele onderzoek  In de Sliedrechtse Biesbosch  zijn 20 burchten ingetekend, het gebied is ingedeeld in 5 territoria.  Bij elke burcht wordt gepost en rond de schemering wordt vastgesteld hoeveel bevers daar uit- en inzwemmen. Deze telling wordt 2 maal uitgevoerd en wel tegelijkertijd voor alle burchten in 1 territorium.
Vandaag tel ik mee met één van de simultaantellingen in Sliedrechtse Biesbosch. Bij het botenhuis zijn vanavond 7 vrijwilligers verzameld en bij de 'instructie' krijgt iedereen te horen waar zijn tel lokatie is. Gewapend met tel formulier en kaart gaan we te-kano en varen naar onze lokatie.
2 uur roerloos observeren
Mijn lokatie is midden in de beverkreek, een kreek waar het wemelt van de beversporen en met aan weerskanten een bucht, vooraf gezien een top-lokatie! Ik zoek in de kreek naar de beste plek om zo goed mogelijk zicht te hebben op de ingang van de burcht. Eenmaal een plekje gevonden, begint het wachten. We tellen van 19:45 tot 21:45, vrij snel in het begin scheert er een ijsvogel over! Yes! toch nog birdwatching. Kort daarna hoor ik kort geknaag, de bevers komen? Ik blijf roerloos liggen in mn kano en wacht.......en wacht....ik hoor zelfs geen geritsel.
Na een tijdje begint er naast de ongemakkelijke kano-houding een ander ongemak bij te komen....MUGGEN. gelukkig heb ik een muggennetje, maar je ziet niet of de mug aan de binnen of buitenkant zit en je hoort ze heel erg goed! Eindelijk is het kwart voor tien en al bijna donker, einde telling. Ik vaar weg van de muggen richting vertrekpunt en na 200 meter zie ik een bever!   PATS! staart op het water en ondergedoken, nog een paar honderrd meter verder hoor ik een plons, bever 2.
Eenmaal weer aan wal hoor je de verhalen van de andere tellers, het valt me op dat er minder bevers geteld zijn dan ik verwacht had, ze zitten dus in deze tijd niet bij elke burcht. De 2 bevers buiten de tijd heb ik genoteerd en de muggenbulten tel ik morgen wel.
Weer eens een andere manier van Biesbosch beleving, die nog bijdraagt aan de wetenschap ook! bbbzzzzzzzzzzzzz.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten