donderdag 26 december 2013

Kilometerhoktellingen




Als 'inmiddels gediplomeerd' vogelteller ga ik Albert het komend jaar meehelpen met het tellen van de kilometerhokken van zijn atlasblok. Dit zijn tellingen die plaatsvinden voor het samenstellen van de SOVON vogelatlas, meer informatie over deze telmethode is hier te lezen.

Vorige week vrijdag 19 december hebben we 4 kilometer hokken geteld voor de eerste winterperiode en het was weer een fantastische dag. Van 3 punttelling-locaties heb ik foto's gemaakt, hier zie je goed hoe divers het gebied is.





Soms is het wel eens makkelijk om als Blogger gewoon wat tekst van een mede teller te gebruiken. Laat Albert nou net de medewerker communicatie zijn, die de Facebook pagina van SOVON voorziet van leuke berichtjes. Hieronder zijn verslag van vandaag.
Thanxx Albert het was weer tof!


SOVON Vogelonderzoek Nederland
Atlastelling 2.0

Bootje, lieslaarzen, soep, bever, ijsvogels en cetti's zangers. Afgelopen vrijdag ging ik op pad om vier kilometerhokken te tellen in de Biesbosch voor de vogelatlas. De weersverwachting was gunstig en daarom had ik mijn bezoek een dag naar voren geschoven. Ik haalde 's morgens vroeg het motorbootje op bij de vogelwerkgroep, liet het te water en we voeren naar het eerste kilometerhok. Daar was het meteen raak: een kleine bonte specht in een schietwilg.

Eeeh, wat ik niet moet vergeten te vertellen, is dat we samen op pad gingen. Tim Janse gaat al sinds 2010 mee met broedvogeltellingen in de Biesbosch. Hij is een enorm gedreven teller, gids en kanoër. Als je Tim bij je hebt, ben je verzekerd van leuke foto's, de demonstratie van een nieuwe gadget en...enthousiasme. Samen tellen is dan ook altijd erg leuk.

Halverwege het telwerk was het weer raak: tijd voor tomatensoep. En jawel, daar was de nieuwe gadget. Er kwam een handzaam primusbrandertje tevoorschijn en binnen drie minuten kreeg ik een gloeiend hete kop soep. En ik altijd maar tobben met lekkende thermosflessen. Dat kan blijkbaar veel handiger. Zo'n ding maakt het pas een atlastelling 2.0!

Tekst & foto's: AdJ



Atlasblok 44-13 met daarin 25 Km hokken.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten