zondag 7 oktober 2012

Zeearend lunch!

Paniek!!


De eerste pont gaat op zondag pas om 10:45, eigenlijk al te laat voor mooie waarnemingen , maar vanwege het mooie weer heb ik toch maar de fiets gepakt. Bankje Hardenhoek is mijn doel.
Het bankje in de bocht is in de ochtend een mooie plaats om de plas te overzien, je hebt daar namelijk het licht in de rug.  Ik had gehoopt wat van de vinken en mezen trek op te pikken. Er waren ook veel kleine vogeltjes in de lucht, maar zo alleen zonder échte vogelaar in de buurt is het voor mij toch te hoog gegrepen om  de soorten goed te onderscheiden.

Eenmaal geinstalleerd op het bankje is het toch frisser dan ik dacht, het is hoog water en het gebruikelijke eenden en ganzen waterwild verblijft op de plas. Al snel zie ik een visarend 'biddend' boven de plas, de visarend is wel een zekerheidje in deze tijd van het jaar. Een ander 'zekerheidje' zijn de zeearenden.
De 2 adulte zeearenden op hun vertrouwde stek.
Ik heb het 'gezin' al snel gevonden, in ieder geval de twee adulte vogels. Ze zitten meestal in de dode bomenrij op grote afstand van alles en iedereen. Als ze zo zitten kun je er van uit gaan dat er een keer actie komt, je weet alleen niet wanneer. Ik houd mijn scope gericht op het duo....
Plotseling ben ik er één kwijt en jawel heel de plas is in rep en roer. Ik pik hem op in de scope en blijf hem volgen. De tactiek is eenvoudig maar uiterst doelteffend.
Eerst jaagt hij al het waterwild de lucht in, er ontstaat complete chaos.
In die chaos krijgt hij het voor elkaar om één individu uit de groep los te krijgen, in dit geval een nijlgans.
Nu gaat het heel snel....In de vlucht grijpt hij zijn prooi, de andere vogel (ze werken samen!)komt aanvliegen en neemt de prooi in de lucht over. De tweede vogel landt vervolgens aan de voet van de bomenrij, waar de nijlgans vakkundig wordt 'verzopen' en geplukt. Plotseling zie ik nu ook de juveniele zeearend op die plaats en meteen wordt, de nog levende, prooi aan hem overgedragen.
Nu gaat het weer langzaam.... Het jong doodt vervolgens de prooi en gaat hem opeten, de adulte vogels houden nu wat meer afstand en de rust is weder gekeerd in polder Hardenhoek.

Nu weer ik weer waarom alle Biesbosch ganzen en eenden een hogere bloeddruk en hartslag hebben dan de gemiddelde gans of eend. Maar dat wist ik eigenlijk al van vorig jaar.


 

1 opmerking:

  1. Hoi Tim,

    Doe mij ook zo'n drive-in movie! Lijkt me wel aardig om eens een keertje een zeearend in actie te zien; is me nog niet gelukt.

    Groeten, Robert

    BeantwoordenVerwijderen