donderdag 6 mei 2010

7 bevers en een visarend!

Na het opnieuw breken van mijn vroeg opstaan record vertrekken we om 05:15 (ja het staat er echt) vanaf de SBB steiger richting Kort- en Lang- Ambacht. Het begint onderweg al goed, we spotten zowaar 3! bevers, bij zeer laag water in de ochtend schemer, da's altijd weer mooi, want ik had al een tijdje geen bevers meer gezien.
Aangekomen bij 'het gat' worden de teams verdeeld, Jorrit is team 1 en gaat voor de Noordkant van K- en L- Ambacht. Albert en ik gaan voor K- en L- Ambacht zuid (mooie stationsnaam) en polder Stededijk.
Het is wel lekker om te lopen, want het was echt KOUD in het bootje. Het onderliggend thema voor mij is zwartkop/ tuinfluiter, die hoeven we niet te tellen, maar het geluid van de 2 soorten lijkt veel op elkaar.
We lopen gestaag onze route en je merkt dat de brandnetels nu al kniehoog geworden zijn, dat belooft wat voor de komende 2 tellingen. Albert ziet nog een baardmannetje (sjit die heb ik gemist) en we (vooral Albert) schieten nog wat gierzwaluwen voor we weer bij de boot zijn.

foto: Albert
We pikken de uitgeruste Jorrit op en scopen de polder nog even af todat er plots een visarend verschijnt!! Actie en stellingen innemen. Hij komt steeds dichterbij en de mannen schieten mooie plaatjes. ( Ik sta erbij met de scope en m'n compact camera)
Hij duikt en vangt zelfs een grote vis, wat een mooie show!!! We besluiten terug te gaan, verschijnt de visarend weer opnieuw (die kan snel eten) de toegift, maar hij laat zich wegjage door bergeenden?? watje.

foto: Albert
Met een goed gevoel en volle geheugenkaartjes varen we weer naar de SBB steiger.
Wat betreft de zwartkop tuinfluiter.. tot nu toe had ik alle tests goed, dus ik ben goed bezig dacht ik zo.
WEER EEN SUPER TELOCHTEND!! vanavond nog een bevertocht..eerst ff bijslapen....

foto: Jorrit

De bevertocht was een heel bijzondere...
Het begon al dat ik een half uur te vroeg mijn 'stage'collega Johan op ging halen, ach ja, kan gebeuren de dan was al lang en bij de introductie zijn naam .....uh Johan vergeten was. De rest verliep gesmeerd, de helft van de ongeveer 20 gasten, werden door Johan vakkundig door het beverbos geleid, de ander gasten door Evert-Jan. En daarna ging onder leiding van sluip schipper Wieger de beverboot op weg. Na een kwartier was het al raak, ik was net met de beverkist begonnen. BEVER! doordat het nog goed licht was en de bever goed langs de kant bleef zwemmen was hij goed te zien. We zijn hem een tijdje gevolgd, want anders word het toch op jagen endat willen we niet. De tocht werd vervolgd en even later gebeurde er iets wat ik nog nooit gezien had, een reebok stak zwemmend , vlak voor de boot, het Wantij over! klauterde de kant op en verdween over de dijk uit het zicht. WOW!!

Maar er komt nog meer... 5 minuten later vlak bij de Wantij burcht BEVER!  deze slaat met zijn staart op het water en duikt onder (mooie show), later komen we weer voorbij de plek en zien hem weer. Nu pakt ie het anders aan, de bever klimt op de kant, gaat wat zitten knagen en laat zich weer in het water glijden (show #2) iedereen bekijk dit schouwspel met veel bewondering en enthousiasme, wat is hij groot!!
Tja alle bevertochten eindigen bij het bezoekerscentrum, dus we moeten weer verder en laten deze showbever weer met rust, het is ook al aardig donker geworden en alles is dus moeilijk te zien.
In de Oudemanskil zien we in de schemer nog eens 2 bevers, dat brengt het totaal op 4!
Uiteindelijk verlaat iedereen met een goed gevoel en vol bever entousiasme de boot. Op deze manier is het wel heel makkelijk gidsen op een bevertocht, de bevers stelen gewoon de show en de gidsen hoeven alleen maar toe te kijken. Die beverkist heb ik ook verder niet meer aangeraakt.
Van zonsopgang tot zonsondergang was dit wel een heel lange, maar o zo mooie Biesboschdag met totaal wel 7 bevers en een visarend!...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten