zaterdag 29 mei 2010

Mijn eerste vroege vogeltocht.

foto: Jos K

Een jaar of 5 geleden hadden wij ons aangemeld bij een vroege vogeltocht, er was maar plaats voor 1 persoon, we zijn toen niet gegaan en hebben lekker uitgeslapen, die doen we nog wel een keer... Nu 5 jaar later was het zover, mijn eerste vroege vogeltocht als gids, een 'charter' met 6 personen.
Om 05:00 uur waas iedereen ter plaatse gingen we van start. 'Zijn er mensen die al iets van vogels afweten?' Het bleef stil.. Ik heb de tocht aangepast en de verschillende soorten oppervlakkig besproken, anders overvoer je de mensen met informatie en dat op de zeer vroege morgen.
De mist hing nog laag boven het water en de zon kwam langzaam op. "IJsvogel" ik zie een ijsvogel overscheeren, ik denk dat niemand hem gezien heeft. Bij Kort- en Lang- Ambacht leggen we aan (touw vergeten, een broekriem gaat ook goed) we bekijken de mooie zonsopkomst en zien een lepelaar.
In een dode boom ziet een van de gasten een roofvoel zitten. Van dat formaat kan het er maar 1 zijn, de zeearend. We bekijken hem door de scope. Sjit, m´n camera ligt nog in de boot. We besluiten er naartoe te lopen over het kronkelpaadje. We komen aardig in de buurt totdat Happie toch besluit weg te vliegen, van ons af natuurlijk.. Toch blijft hij een aantal rondjes boven de plas vliegen, belaagd door allerlei vogels, en landt op een eilandje buiten ons zicht. Dat was een mooie show! De vogeltocht kan nu niet meer stuk.
Op de terugweg vertel ik nog vanalles over de vogels die we zien en vlak voor het einde vangen we nog een glimp op van een blauwborst. Bij aankomst staat de koffie klaar en spreken we de tocht nog even door. Enthousiast gaat de groep naar huis, lekker samen ontbijten. Het is tenstotte kwart over 8.
Ik heb achteraf toch nog een foto van de zeearend van 1 van de gasten gekregen waarvoor mijn dank groot is.
Gidsen en foto´s maken gaat gewoon heel moeilijk samen, zeker als de camera in de boot ligt, vandaar geen foto´s van vandaag, de foto's zijn van een fietstocht van gisteren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten