dinsdag 4 mei 2010

Biesbosch bamboe

Gisteren regende, stormde het en het was 5 graden. Vandaag waait het nog steeds hard maar het regent niet meer en de zon komt er ook goed door. Het is nog wel koud, onder 10 graden. Met de auto op pad gegaan met zoveel mogelijk foto apparatuur en scope, sta ik op de pont.. sjit statief vergeten. Niet getreurd gewoon improviseren. Mijn plan was om de polder hardenhoek met de scope te gaan bekijken, maar door de koude harde wind en geen statief was dit al snel geen optie. Dan maar naar polder Maltha, bij het bosje lekker uit de wind.
Plots zie ik een vos.. Hij heeft mij niet in de gaten, dus ik sluip achteruit en haal mijn camera uit mijn rugzak. Ik sluip weer maar voren en de vos komt mij tegemoet gelopen. Ik maak foto's en al snel heeft hij mij gezien, hij loopt weg en verdwijnt snel in de struiken. Ik zoek nog wat waar hij verdween, ik zie hem niet meer. Wel ruik ik hem op de plek waar ik hem het eerst zag. Sinds het vos-avontuur met Paul weet ik nu wel hoe vosssen ruiken,  muskus achtig. http://timbiesbosch.blogspot.com/2010/03/avontuur-met-een-vos.html



Ik besluit naar de vogelhut te lopen. Oranjetipje! die kan nooit ver weg gaan met deze koude temperaturen. En jawel hij zit. Ik snel de macrolens op de camera geschroefd en klikken maar. Gaaf, hij blijft gewoon zitten en ik kan gewoon de tak vasthouden zodat hij minder last van de wind heeft( voor de foto dan). Ik schiet echt een hele serie, want met de weinig scherpte diepte van de macrolens weet ik al dat er veel mislukt zullen zijn. Inderdaad achteraf zijn er misschien 3 acceptabele foto's. Maar wel hebbe dat tipje!
Na het oranje tipje raak ik verdwaald in een groot bamboe woud, ik wist niet dat ze die in de Biesbosch hadden maar mij overkwam het. Om de weg terug te vinden ben ik gewoon gaan staan en jawel alles was weer herkenbaar.
Na Maltha ben ik nog naar de Pannekoek gegaan, daar waren 2 ex Biesbosch cursisten de wilgentuin aan het wieden en dat op zeer traditionele wijze. Tja ieder zijn eigen Biesbosch specialiteit.

Om nog even terug te komen op het vos verhaal van 21 maart.
Dit stond vorige week in de AD de Dortenaar:

Vergiftigd aas.



Enige tijd geleden werd er door wandelaars in de Noordwaard dode vossen, zwarte kraaien, buizerds en houtduiven gevonden. Zoiets is geen reden om gelijk alarm slaan, maar een recente melding van vogelaar in De Bevert wekte bij medewerkers van staatsbosbeheer argwaan. De vogelliefhebber zag een buizerd bij twee in het terrein liggende dode zwarten kraaien neerstrijken. Kort nadat de roofvogel een van de kadavers had gegeten, viel hij ineens morsdood neer. Staatsbosbeheer verzamelde de kadavers en stuurde ze naar het centraal veterinair instituut (CVI) in Lelystad. Dat stelde vast dat beide zwarte kraaien waren afgeschoten. In diverse organen met hagelknorrels gevonden. De magen van deze vogels bleken zaden en resten van plantaardige vezels te bevatten.


Echter, bij een exemplaar werden in de krop twee capsules aangetroffen met zwarte (granulaat) korrels. Beide capsules werden voor onderzoek opgestuurd naar de Gezondheidsdienst voor Dieren in Deventer en bleken aldicarb en carbofuran Te bevatten . Beiden zijn uiterst giftige gewasbestrijdingsmiddelen en het bezit En gebruik ervan is door de Europese commissie verboden. Beide zwarte kraaien zijn na afschot in het terrein neergelegd, waarbij de capsules opzettelijk werden ingebracht, kennelijk met de bedoeling om de ‘roofvogel gespuis’ te doden. Ook elders in het land wordt regelmatig melding gemaakt van een dode roofvogels met uitgelegd, vergiftigd aas. Alle soorten roofvogels in ons land genieten wettelijke bescherming, maar de kans dat overtreders daadwerkelijk worden betrapt is uiterst klein.



1 opmerking:

  1. Gaaf, die foto's van holpijp, vos en oranjetip. Dat persbericht kende ik nog niet, maar wist de info al wel. Bizar!

    BeantwoordenVerwijderen