dinsdag 25 mei 2010

Vee ontwijk wandeling

De dag begon bijzonder... Op het moment dat om 04:30 op Albert sta te wachten schiet er plots een meteoriet over het Wantij en verdwijnt richting Kop van 't Land. Wauw, ik was nog niet wakker genoeg om een wens te doen.....Het wordt een mooie ochtend.

Na de motorboot routine liggen we met zonsopgang klaar bij de Zoetemelkskil, het concert is al begonnen, dus de tellers ook. Na het tellen vanuit de boot begint het echte werk. Tellen tussen verschillende soorten vee?!?! En dat vergt toch bepaald strategisch inzicht.
We hebben besloten eerst ieder een eigen polder te tellen, ik doe de Hengstpolder en ga nog wat slaperig op pad. Onderweg lukt het me goed de verschillende rietzangers te onderscheiden en andere vogels te registreren. Gewoon in mijn eigen tempo, plots rennen er 3 reeën weg, ze springen sierlijk over een aantal slootjes. Mooi om te zien, zo in het ochtendlicht.
Na een tijdje zie ik wat koeien liggen aan de rand van de dijk bij de Nieuwe Merwede. Al na gelang ik dichterbij kom gaan ze een voor een staan. Ik ben alleen en kom niet uit een boeren familie, dus ik ken geen koeien manieren. Ik besluit gewoon onverstoorbaar door te lopen. "Hee een kleine karekiet", niet kijken gewoon doorlopen.
En maar goed ook, want achter de groep koeien komt nu een grote stier te voorschijn, ik wist al dat ik geen rode kleding aan moest trekken, maar het wordt nu wel spannender. Ik versnel mijn pas en als ik op veilige afstand ben maak ik snel een foto van mijn, eigenlijk toch wel, rustige achtervolgers. Ze waren echt braaf, maar zijn me wel de hele dijk blijven achtervolgen (wel in koeien slenter tempo, dus niet eng ofzo)
Na het koeien avontuur (Albert had ook even een sprintje moeten trekken om koeien te ontwijken) gaan we naar de Thomaswaard, waar ons (jawel samen sterk) een nieuw soort te wachten stond namelijk paarden. Maar niet zomaar paardjes, deze waren echt GROOT en gelukkig ook beschaafd. Ik vond het indrukwekkend naast zulke grote dieren te lopen, je weet gewoon niet hoe ze op je reageren. Na het zoeken naar eventuele nesten van een paar wulpen stond de volgende groep vee ons nieuwschierig aan te kijken. Maar deze schapen waren niet zo angstaanjagend, gewoon leuk aaibaar en grappig.

Als vast onderdeel bij het tellen is er tot slot nog freestyle Biesbosch vogel vermaak, al viel het vandaag wel wat tegen (het is niet altijd visarend feest). We hebben nog wat polders afgescoped, maar niets bijzonders waargenomen en zijn toen weer naar de steiger gevaren. Dit was ook weer een mooie manier van Biesbosch beleVing. met een grote V van Vee.

1 opmerking:

  1. Ha Tim,

    Weer een leuk en herkenbaar verhaal! De foto van de hoogspanningsmast vind ik geweldig.
    Vanavond ben ik even langs Christiaan geweest om kaarten uit te wisselen. Voor ronde vier moeten alleen nog het Kraaijennest, Kop van 't oude wiel en Stededijk gebeuren. Misschien a.s. zaterdag weer?

    Het plaatje van de tapuit vond ik ook wel mooi: http://www.pbase.com/albertdejong/image/124901217

    Groeten weer,
    Albert

    BeantwoordenVerwijderen