dinsdag 31 augustus 2010

Koning van de Hardenhoek

Lekker polder Hardenhoek rondlopen, met zoveel mogelijk spullen op je rug. Dat is echt geweldig. Met een mooie blauwe lucht ben ik begonnen, kamera, lenzen, verrekijker proviand etc. het is bijna een expeditie, maar je wilt toch alles vastleggen onderweg. Na 1 derde van de route raak ik aan de praat met Jan en Joeyop het dijkje bij de camping,  we staan op de visarend en zeearend te wachten, ik krijg zelfs ook nog een lekker bakkie koffie. Na een tijdje komt er een visarend vanuit Holland aangevlogen, maakt een rondje en komt 5 minuten later weer terug en verdwijnt weer over de Nieuwe Merwede (even gekeken of Thomas thuis was).
Ik moet nu echt weer verder anders geraak ik nooit bij mijn auto, afijn een uur later eindelijk op pad. De lucht betrekt, als ik nij de fietsbrug ben gaat het regenen, daar kom ik J & J weer tegen en ze bieden mij een lift aan. TOF! Ik had het wandelen wel een beetje gezien. Bij de auto besluiten we toch nog in de regen naar de ooyevaar uitkijkpunt te gaan voor de zeearend. Het droogt op en met nog een fotograaf erbij staan we met vieren te wachten. "Over 5 minuten komt hij. " zeg ik als grapje, nou het waren misscien 10 minuten maar daar kwam hij, ook vanaf de Nieuwe Merwede. Wat een machtig beest, de koning van de Hardenhoek! Hij gaat bij de Emmahoeve in een boom zitten. Dit houdt hij lang vol en wij vragen ons af of hij honger heeft of niet? Hij had HONGER! Even later vliegt hij op en gaat op jacht, over de plas.

Duikvluchten en zelfs een looping had hij in zijn show! Iedere vogel die in de polder aanwezig was vloog op, probeer dan maar eens in zo'n enorme chaos iets te vangen. Dit lukt hem niet en hij verdwijnt in de richting van Maltha. WOW dat was gaaf!! Zo gaat iedereen vol enthousiasme weer richting huis, de foto's op waarneming.nl zetten. J & J bedankt voor de lift en het aanstekelijke Biesbosch enthousiasme!

Ik had nog 3 minuten om de pont te halen en het lukte toen ik achterom keek zak ik dit. Het is de receptie feestten te ere van de laatste werkdag van Henk Kramer, de altijd weer trouwe kaartjesknipper van de pont. Stel je voor 30 jaar heen en weer varen, dat is zeker een feestje waard.

1 opmerking:

  1. Hoi Tim,

    goed verhaal, er spreekt enthousiasma uit met de grote E.

    groet
    René

    BeantwoordenVerwijderen