woensdag 25 augustus 2010

Wetlandtocht met koereigers

Er is de afgelopen dagen steeds een groepje koereigers waargenomen in de Hengstpolder, dus heb ik besloten de introductie van de wetlandtocht iets uit te breiden met een heel klein powerpointje over de koereigers. De tocht komt namelijk langs de Hengstpoler.
Met een groep van 8 gasten , stagegidsen Adrie en Ingrid en gids als gast Frans en schipper Jan vertrokken we om 11uur met de Sterling. De regie van vandaag was in mijn handen en de groep bestond uit geinteresseerde Nederlandse en Vlaamse gasten, met ook wel humor. Kortom alle ingredienten voor een leuke dag in de Biesbosch. Aan land bij Kort- en Lang Ambacht even linksaf het dijkje op en ja hoor, bingo. Een visarend! dat is een goede binnenkomer. We wandelen verder over het ruigtedijkje verder, ik vang alle spinnenwebben weg voor de gasten en haal mijn arsenaal aan planten kennis tevoorschijn, ook kijken we over de plas en zien 3 kiekendieven, grote ziverreigers en ander waterwild. Aan het eind van de wandeling ligt Jan klaar met de Sterling en de groep gaat aan boord een de koffie met koek.

Even langs 'het gat'en zo naar de Hengstpolder. En inderdaad in de verte bij de groep koeien, (waar ik in het voorjaar nog een stapje harder voor gelopen had) zien we kleine witte reigertjes. Het is dat we van de waarnemingen weten dat het om de koereigers gaat, we tellen er in totaal 4. Zo mijn dag kan niet meer kapot! en dat gaat hij ook niet.
Democratisch besluiten de bij polder Huiswaard een korte wandeling te maken om wat verloren tijd te winnen, Jan pikt ons in de Boetersloot op. Bij de wandeling Huiswaard ben ik nog steeds goed op dreef, al slaat af en toe de (Vlaamse) meligheid wat toe. Voldaan stapt de groep weer aan boord, het is tenslotte nog steeds droog met af en toe zon. Als afsluiting varen we terug via de Oudemanskil en komen er daar achter dat we de vlag van de Sterling ergens zijn kwijtgeraakt....Oeps! die ligt waarschijnlijk ergens in de Boetersloot.  Aan alle mooie dingen komt een eind en ook aan deze wetlandtocht, iedereen stapt 'Biesboschenthousiast' van  boord, ook Frans, Ingrid en Adrie.
Ik heb vandaag wel het idee dat ik steeds meer 'grip' op de tochten ga krijgen en dat maakt het steeds leuker om ze ook te gidsen.
Bedankt iedereen, voor weer een fantastische Biesboschdag!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten