zaterdag 17 april 2010

Draaihals

U wilt hier links afslaan, mag dat?

Ik had het natuurlijk wel eens op TV gezien, een bijzonder vogeltje en daar omheen een grote groep vogelaars met grote telelenzen, verrekijkers en telescopen, het ziet er allemaal zeer komisch uit.
Op waarneming.nl staat nu al 3 dagen gemeld dat er een draaihals, was gespot bij de ingang van de skibaan. Een draaihals is een kleine spechtensoort die in kleine aantallen op de veluwe broedt en nu voornamelijk op doortreknaar het Noorden is.

Ik ben op aanraden van de telgroep toch maar naar de skibaan gegaan, ze wisten dat de vogel er nog zat. Wel een beetje onwennig, ik ben niet (nog) niet zo'n vogelaar (twitcher) die opgewonden raakt van alle meldingen van bijzondere soorten en daar gelijk bij moet zijn.

Al snel zag ik wat mannen met grote telelenzen. "hij zit daar, achter het hek". Nou ik er naar toe, blijken er in de bosjes nog 10 anderen op 2 meter van het vogeltje te staan. Even voor de duidelijkheid, in de bosjes in de buurt van de skibaan bevinden zich normaliter duistere types die zich met een ander soort gevogel bezighouden. Deze mensen zijn oké, ze hebben foto toestellen en kijkers bij zich en hebben alleen maar oog voor de draaihals.
Na mijn eerste 2 foto's vliegt hij op en gaat ergens in een bosje zitten, de groep sluipt er achteraan.
De vogel beweegt, een salvo van camera-sluiters gaat af. Klikklikklikklikklikklik.
Nu vliegt hij weer weg, achter het bosje. Ze gaan er weer achteraan.
Ik bekijk het zo allemaal eens van een afstandje en vraag me af of zo'n draaihals in Nederland altijd zo'n cordon van fotografen achter zich aan heeft. Hij lijkt wel een rockster.
Ik betrap mezelf erop dat het eigenlijk wel heel leuk is, al die vogelaars zo bij elkaar. Iedereen is toch enthousiast met hetzelfde bezig, hoewel ze elkaar soms wel verdringen voor het beste plekje voor een foto. Hier een praatje zus, daar een praatje zo, echt lekker ontspannen in de lentezon...
Hij vliegt naar de kant van de weg... Allemaal verplaatsen en opstellen in slagorde, gewoon midden op de weg. Ze geven er echt niets om, gelijk hebben ze, zo'n vogel zie je niet elke dag.

Ter afsluiting wil ik nog even dit vertellen. Dit draaihals moment was echt zeer bijzonder door de samenloop van 3 dingen.
1. Het weer, streeploos blauw.
2. Het is mijn eerste massa vogelgekte ervaring
3.De draaihals zelf. Wat een leuk tam beestje is dat, je kon hem echt tot 2 meter afstand benaderen en was zelfs niet bang voor de vrachtwagens. En het is ook nog eens een heel mooi vogeltje, met een slangachtig voorkomen.

Tot slot nog even dit: De weg waarop iedereen voor de auto's in de weg liep heet de "vogelaarsweg". Dit kan geen toeval zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten