dinsdag 19 januari 2010

Spiegeltje spiegeltje

Het is een windstille ochtend en het is 5°C, dat is lekker warm na een maand met af en toe bar winterweer, ik heb zelfs geen handschoenen aan gehad vandaag.
Vandaag heb ik een wandeling gemaakt, rond de polder Hardenhoek, om lekker wat conditie op te bouwen. Ik denk dat het een wandeling van 10 of 11 Km is en ik heb er lekker 4 uur over gedaan. Lekker overal stoppen om goed rond te kijken. Zo heb ik vandaag volgens mijn "Nico de Haan afstreeplijst" 45 vogelsoorten gezien, waaronder geen echt bijzondere soorten.


Het meest bijzondere vond ik vandaag dat er bij de Pannekoek grote zwermen muggen (JA MUGGEN!) waren. Ik heb even gegoogled en ben er achter gekomen dat het wintermuggen zijn.

Hieronder een kein stukje uit een KNNV site:


Door het hele jaar heen is de wintermug actief, maar opvallend in de winter bij lage temperaturen in de periode november - maart. Dan zijn ze in grotere groepen, van veelal mannetjes, waarneembaar. Op zonnige dagen in de winter zijn ze in grote aantalen aanwezig. De zwermen houden zich meestal op langs bosranden en hagen.De larven van de wintermug leven in en van rottend materiaal, het zijn saprofage insecten. De larven leven in de strooisellaag van de vegetatie op rottend organisch matenaal van stronken, zwammen, bladeren en gras. Wintermuggen steken niet. De stekende monddelen ontbreken bij deze groep muggen. Dat neemt niet weg dat je tijdens wandelingen langdurig vergezeld blijft van een rond je hoofd zwermende groep muggen.
Die muggen kunnen dus gewoon tegen de vorst, logisch dat ze dan op deze relatief warmte dag massaal uitzwermen. Zo zie je maar weer tijdens elke Biesbosch activiteit valt weer iets te leren!

Het mooiste vandaag was toch wel de mooie spiegelingen in Mirror lake Hardenhoek.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten