zaterdag 30 januari 2010

Biesbosch vogel mania!!

Het heeft vannacht 5-10 cm gesneeuwd!! Ik heb mijn spullen gepakt, auto sneeuwvrij gemaakt en ben naar polder Hardenhoek geglibberd, waar ik met Paul op het tijdstip van het eerste pontje heb afgesproken, op zaterdag is dat 9:45 uur. Van hieruit zijn we op vogel speurtocht gegaan.
Al snel kwam ik erachter dat we niet de enige vogelspotters waren, wat was het druk zeg!! Doordat er veel water is dichtgevroren trekken nu veel watervogels naar de Biesbosch en dat trekt op zichtzelf weer de vogelspotters aan. Wel leuk om te zien dat er meerdere enthousiastelingen rondrijden. Maar het is wel even wennen als je dan uiteindelijk zelf de kwak bij de Spieringsluis gevonden hebt, er dan na 5 minuten nog 6 vogelspotters naast je staan waardoor en de vogel kort daarna gevlogen is.
Ik heb nog wel een goede digiscope foto van de kwak kunnen maken. Wat opvalt aan deze kleine reiger, die vooral 's nachts jaagt en waarschijnlijk ergens ontsnapt is, gezien de ring aan een poot, is dat hij hele mooie pluimen heeft.

Na een wandeling Hardenhoek, Pannekoek onder het toeziend oog van duizenden brandganzen, zijn we naar de vogelhut bij polder Maltha gereden. Hier zien we al snel een roerdomp ergens in het riet landen. Maar tussen zien landen en daadwerkelijk een roerdomp in het riet zien zitten is een wereld van verschil. Gelukkig voor ons is er weinig riet en zien we de meester in camouflage (voor mij mag hij ook cameleonvogel heten) tussen het riet zitten en kunnen er wat foto's van maken totdat hij wordt opgeschrikt door een wandelend gezin met luidruchtige kinderen, want die lopen ook op zaterdag door de Biesbosch.

Ook de waarnemingen vanuit de vogelhut waren leuk. Zo zagen we nonnetjes en zelfs parende brilduikers en dat in deze kou brr.
Ook zaten er 10 wilde zwanen met 1 kleine zwaan ertussen, zo kon je goed het verschil zien.
(de wilde zwaan heeft meer een geel dan zwart op zijn snavel en bij de kleine zwaan is dit andersom, dus op de foto: links kleine zwaan, rechts wilde zwaan)
Na een mooie dag met wintersport vriesweer rijden Paul en ik ieder met onze buit, op geheugenkaartjes, weer naar huis. Toch leuk, dat moderne jagen, je schiet veel raak en toch vallen er geen doden of gewonden.








Geen opmerkingen:

Een reactie posten