dinsdag 15 november 2011

Blog bericht nummer 200!


Sinds februari 2009 ben ik actief als vrijwilliger bij het Biesbosch centrum in Dordrecht en om 'echte' gids te worden doorloop je daar een stage traject. Naar aanleiding hiervan ben ik begonnen een blog bij te houden, met daarin de dingen die ik in de Biesbosch beleef. Blogbericht nummer 1
Het begon als informatief medium, met het idee dat mijn 'mentor / stage begeleider' kan zien wat voor vorderingen ik maak. Maar het groeide verder uit dan alleen maar de registratie van de reguliere tochten. Na verloop van tijd en door het ervaren van vele mooie natuurbelevings momenten en het ontmoeten van echte Biesbosch liefhebbers kreeg ik steeds meer plezier in het bijhouden van mijn 'dagboek'. Het gevolg hiervan is dat mijn blog nu bestaat uit 200 Biesbosch verhalen. En dat is wel een feestje waard!!




Omdat hij me in het voorjaar een keer gevraagd had om een keer mee te varen, heb ik het idee om van de 200ste iets speciaals te maken voorgelegd aan Thomas van der Es, boswachter in het Brabantse deel. Hij vond het een goed plan en op uitnodiging van Thomas mag ik vandaag mee op gebiedsverkenning / toezicht in het grote Brabantse deel.



De dag begon met een leuk weerzien in zeer dikke MIST, toch maar telescoop en verrekijker meenemen? Eenmaal aan boord met maandagmorgenkoffie varen we door een zeer sfeervolle kleine wereld. Na een tijdje verandert dat sfeervol bijna in saai... je ziet niets (zelfs geen stropers).
Misschien even ergens aan land om leuke soortjes te 'horen?'. We besluiten bij de Noorderplaat aan land te gaan om wat te lopen en zo warm te worden. We horen, EN ZIEN, een Cetti's zanger. HAhaaa toch al wat gezien!
Soepie tijd! Ik had wat zakken soep en een brandertje meegenomen om soep op te warmen, zo'n warme maaltijd is namelijk altijd lekker in het koude november. Tijdens de soeplunch gebeurt er iets waar we alleen maar op gehoopt hadden, de zon breekt door! Een kwartier later varen we onder een strak blauwe hemel met een stralende zon. Hoppeta! nu gaan we los, gelijk zit er een klapekster te zonnen.

Na een inspectie van het spaarbekken Honderd en Dertig varen we met een goede sfeer aan boord langs polders, kreken en eilandjes met wonderlijke namen als: Kooigat, Rietplaat, Ganze, Noorderklip (even zwaaien naar Maltha), Ruwenhennip, Doolhof, de Dood en lopder Moordplaat.
Onderweg krijg ik vaak de gelegenheid om foto's te maken van alles wat we tegen komen.

Thomas heeft, tussen het besturen van de Pandion en alle zakelijke telefoontjes door, ook nog tijd om te filmen voor "de doorgeefcamera" van Staatsbosbeheer. Dit is een camera die doorgegeven wordt tussen verschillende boswachters en van het gefilmde materiaal wordt een promotiefilm gemonteerd.


Nu het weer zo mooi is en we nog wat tijd hebben gaan we als toetje nog naar De Zuiderklip.
Beiden leggen we mooie beelden vast van invallende kleine zwanen, ander waterwild, de zwarte schuur en een mooie zonsondergang.

Die promo van de doorgeefcamera heeft nu al hele mooie beelden om de Biesbosch te promoten en dan te weten dat Thomas hem nog een week heeft. In de schemer gaan we weer aan wal in Hank en scheiden onze wegen.
Tot slot wil ik Thomas bedanken voor deze ultieme Biesbosch ervaring.
Cheers!  Op naar de 250!


1 opmerking:

  1. Hey Tim,

    Gefeliciteerd met je 200e blogbericht. Op naar de 250 inderdaad.
    Je hebt ook weer een mooi verslag gemaakt met mooie soorten op de foto.

    Groetjes,
    Arné

    BeantwoordenVerwijderen