zaterdag 7 april 2012

Aart Eloyenbosch


Vanwege herziene inzichten is er besloten dit jaar het hele grote plot van Kort- en Lang Ambacht niet meer te tellen en meer te concentreren op de andere 3 plots, zodat deze zorgvuldiger geïnventariseerd kunnen worden. Het gevolg is dat je het gebied optimaal kunt tellen met drie man, vandaag zijn we met z'n drieën waardoor ik de noordkant van Aart Eloyenbosch voor mijn rekening neem.

Wat is het weer een feest om hier te lopen, ik loop langs de waterrand en zie op mijn weg een aantal blauwborsten, die uitbundig zitten te zingen.  Later door een wilgenbosje, waar ik gefitist en getjiftjaft wordt. Even ontbijtpauze met uitzicht op een reebok en een 'paas' haas. Bij de braamstruiken zie ik heel veel lijster achtigen, waaronder veel zanglijsters, merels, maar ook beflijsters!  Deze doortrekkende 'merels uit Scandinavië' zijn altijd weer een mooie soort om te zien en weer op dezelfde plaats als 2 jaar geleden. 
Wat ook mooi is deze ochtend, is het licht.
Tussen de donkere wolken door schijnen mooie lichtstralen, ik zie mooie plaatjes, maar heb geen tijd om hier lang bij stil te staan om ze vast te leggen, ik ben immers broedvogels aan het inventariseren. Toch hierboven de best gelukte foto.
Mijn tocht loopt verder via o.a. Roodborst tapuit, havik en mega veel fitissen en tjiftjaffen.
Bij de boot aangekomen zit het plot erop. We varen nog naar de uitkijkheuvel, maar door de regen en koude wind houden we dit snel voor gezien. Eenmaal weer aan wal komt er weer een einde aan een ochtend in het mooiste gebied van Nederland!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten