maandag 13 januari 2014

Kilometers maken 2

Omdat de eerste winter telperiode op 16 januari afloopt en er nog steeds 2 Km-hokken open staan in ons atlasblok heb ik vandaag maar liefst 3 Km-hokken geteld.

De planning was één enkel hok ter lering ende vermaak te tellen, daarmee ben ik ook begonnen.
In Km-hok 5-2 ligt Polder Jantjesplaat, deze polder is eind vorig jaar opgeleverd als nieuw natuurgebied en ik ben zelf wel nieuwsgierig hoe de boel zich daar gaat ontwikkelen. Km-hok 5-2 was een leuke telling met 34 soorten, veldleeuweriken, waterpiepers, havik, Cetti's zangers, nonnetjes, grote zaagbekken om maar eens wat te noemen en tijdens de puntentelling krijste er zelfs een waterral!

Km-hok 2-5 ligt aan de rand van de Nieuwe Merwede, daar was ik nog nooit geweest. Een pad achter de dijk op de heenweg en op de dijk weer terug. Niet een echt spectaculair gebied. Hoogtepuntjes 2 reeën en het telpunt lag bijna boven op een beverburcht!


  
En dan nu hok 5-4, het moeilijkst bereikbare Km-hok. Ik moest eerst al via Werkendam rijden om er te komen, wat een bouwput is die Noordwaard nog steeds. Eenmaal aangekomen bleek er toch meer beloopbaar dan ik dacht en ben zo nog aardig dicht bij het centrum van dit Km-hok gekomen. Op de foto links, aan het eind van de geul, bij de stapel hout, daar ben ik naartoe geglibberd. Nonnetjes, kuifeenden, havik, Cetti's zangers en grote zilverreigers leukten dit teluurtje op. 




Daarna naar huis en alles ingevoerd op de Website, einde van telronde 1.
Goed Biesbosch bezig, dacht ik zo.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten