zondag 6 mei 2012

De Tongplaat op de kaart gezet!

Ik ben eigenlijk niet zo van het twitchen, d.w.z. Als er ergens een bijzondere soort gemeld is, dat je er dan op af gaat om die soort te 'scoren' voor je levenslijst, jaarlijst, Biesboschlijst, daglijst, kortom lijst. Maar gaandeweg je steeds meer vogelsoorten waarneemt en deze op waarneming.nl invoert, dan wordt het na 3 jaar vanzelf een lijst. Ik moet wel zeggen dat ik me alleen op de Biesbosch richt, waarnemingen buiten de Biesbosch voer ik 'nog' niet in.
Als je dan tijdens het vogelspotten andere vogelaars tegenkomt die dan wel met lijstje bezig zijn, en hoort dat er dan toch een soort competitie onderling ontstaat, is het eigenlijk wel leuk om een lijstje te hebben. Dit geeft toch een extra dimensie aan het vogel spotten die mij wel ligt. Nu met alle sociale media zoals whats app groepen, alerts van waarneming.nl en dutch birding is het makkelijk om op de hoogte te blijven van alle waargenomen soorten in en om de Biesbosch. Eigenlijk is een smart phone dan onmisbaar. Ik doe het op mijn manier zonder smartphone Thuis op de computer via waarneming.nl

Zo was er vandaag een Breedbekstrandloper waargenomen op de Tongplaat in de Dordtse Biesbosch.
Daar ben ik eens op afgegaan! De Tongplaat is een nieuw juweeltje aan 'nieuwe natuur' aan de rand van de Nieuwe Merwede. In de polder zijn geulen gegraven waardoor het nu een mooie plek voor 'steltjes' (steltlopers) is geworden.
Met als eerste hoogtepunt voor de polder vandaag een melding van een Breedbekstrandloper.
 Ik heb voor de gein eens op de Birding Biesbosch site (waarneming.nl) terug gezocht of er uberhaupt zeer zeldzame soorten op de Tongplaat waren waargenomen, maar ik heb  vanaf 2000 tot op heden geen melding van kunnen vinden.

Vandaar dat deze Breedbek, voor mijn idee, de Tongplaat op de waarnemingskaart heeft gezet voor de fanatieke vogelaar. Ik hoorde zo al om me heen. "Dit is wel een heel mooi gebied, hier moeten we eens vaker gaan kijken."  Ik bedoel maar, een goede Biesbosch promotie uit een andere hoek dan alle folders etc. waarmee ze de mensen naar de Biesbosch willen lokken.

Oh ja, Ik heb de Breedbekstrandloper gezien, maar door de scope. De foto is van vorig jaar.
Breedbekstrandloper 2011

1 opmerking:

  1. Altijd een leuke waarneming die inderdaad een gebied op de kaart zet. Hetzelfde gebeurde met deze soort en een Rosse franjepoot op zo'n 20km van mij in een gebied dat enorm voedselrijk is door het afvalwater van de suikerraffinaderij in Tienen (België). Ik ben ook geen twitcher maar het was nog redelijk dichtbij en ik wou die soorten toch graag 'ns zien en zo leer je ook wel eens nieuwe gebieden kennen. Kortom : af en toe mag twitchen wel eens ! :)

    BeantwoordenVerwijderen