woensdag 28 maart 2012

Kort- en Lang Ambacht


Vanmorgen heb ik de zuidkant van polder Kort-en Lang Ambacht geïnventariseerd op broedvogels. Het seizoen is namelijk alweer begonnen en dit jaar gaan we ook een paar keer vanuit Dordt. Omdat het nu de eerste week van de zomertijd is en nog niet zo heel vroeg opstaan, heb ik mijn Hobie Kayak gepakten ben naar polder Kort- en Lang Ambacht gevaren. In anderhalf uur heb ik het plot geïnventariseerd en daarna is er nog lekker tijd voor de 400mm. De locaties van de blauwborsten zijn bekend, alleen om ze dan nog goed te fotograferen is een ander verhaal, er zit altijd nog een slootje tussen, of je hebt hard tegenlicht, het is me eigenlijk niet gelukt de foto van vorige week te verbeteren. Ik vertelde iemand laatst dat je in deze tijd beter blauwborsten kan fotograferen dan baardmannetjes, omdat de baardmannetjes in het broedseizoen veeel schuwer zijn dan in de winter periode. Laat ik nou net tegen een koppeltje aanlopen en jawel die staat gelijk beter op de plaat dan de blauwborst, zo zie je maar weer in de natuur is niets te plannen en gelukkig maar. Dat maakt het nou netzo leuk en verrassend. Andere krenten uit de Biesbosch pap. Een baltsend paartje slechtvalk dat elkaar met indrukwekkende duikvluchten het hof maakt en een groep grutto's die daar wat nerveus van worden en natuurlijk mijn eerste ijsvogel na de vorstperiode.

4 opmerkingen:

  1. Prachtige foto van dat Baardmannetje Tim, zelf heb ik ze hier in het Leuvense (België) nog maar één keer gezien. Misschien moet ik 'ns naar ginder afzakken ! Wat een prachtige waarnemingen steeds weer.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een paar fijne blogs weer! Ook deze is weer leuk om te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk verhaal en mooie foto's! Ik ben blij dat je tenminste een ijsvogel hebt gezien. Ik ben namelijk ook afgelopen week wezen varen (8 uur lang) in de Biesbosch en 0 ijsvogels:(

    gr wiegert

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi verhaal Tim. Je hebt het baardmannetje er heel mooi op staan. Ik moet m'n 1e ijsvogel nog zien dit jaar.

    Groet,
    Arné

    BeantwoordenVerwijderen