vrijdag 19 augustus 2011

Ecologie cursus met Jacques van der Neut


Dit is de dag waar ik al een tijdje naar uitkijk. De ecologie cursus van Eric Wirtz (deze heb ik gevolgd in 2007) komt naar de Biesbosch! En de excursieleider is vandaag boswachter Jacques van der Neut en ik ben te gast bij deze unieke combinatie. Vooraf leek het me een uitgelezen combinatie voor een goede excursie met veel diepgang en achtergronden over het gebied en het beheer ervan, vandaag zijn mijn verwachtingen waar geworden en zelfs nog een beetje overtroffen, mede door een extra zeearenden show.

Een verslagje van de dag:
Opgedeeld in 3 fluisterbootjes varen we met de groep achter Jacques in zijn SBB Cruiser aan. (verschil moet er zijn) De eerste landing doen we bij de Hengstpolder die bekend staat om zijn associatie van Grote Pimpernel en Weidekervel. Vlak voordat we bij de Hengstpolder zijn horen we het geluid van tractoren....Het zal toch niet waar zijn!! (vorig jaar was Eric hier de dag nadat er gemaaid was)
Ja hoor! Meer dan de helft van de polder is al gemaaid en de machines draaien op volle toeren. Na alle regen is dit een van de laatste mogelijkheid om te hooien, normaal gebeurt dit al in juni. Het eerste goede verhaal van Jacques gaat dan o.a. ook over die polder en het maaibeleid hiervan.

Omdat we tussen de machines de flora niet kunnen bestuderen besluit Jacques naar een andere polder te gaan, waar al eerder gemaaid is .Allemaal weer aan boord en op naar de kop van de Louw Simonswaard, tussendoor krijgen we nog een lezing op locatie Kort- en Lang Ambacht over oa. rivierstromingen en het doorsteken van kade dijken.

Eenmaal aan land in de Louw Simonswaard kunnen de cursisten eindelijk op zoek naar de Grote Pimpernel en de Weidekervel, de kernsoorten van deze plantgemeenschap. De Grote Pimpernel is niet zo moeilijk te vinden, die staat namelijk overal goed zichtbaar in het veld. De Weidekervel is wat lastiger, maar wordt uiteindelijk toch vrij makkelijk gevonden.
Wat me opvalt is de goede interactie tussen Jacques, Eric en de cursisten, waarvan er meerder uit verschillende vakgebieden komen die met ecologie te maken hebben, zo heb je echt vragen en discussies op een hoger niveau waar ik ook veel van kan leren.


 

Na nog wat rondstruinen is het lunchtijd en daarna weer op pad. Kort- en Lang- Ambacht is de laatste polder die we bezoeken. Leuk voor mij is om het verhaal over de polder een keer van Jacques te horen, zo kan ik de volgende keer mijn verhaal weer verbeteren.
Tijdens de wandeling langs polder Stededijk zien we hoog in de lucht een zeearend zweven en kort daarna komt er een tweede (met witte staart) uit de bomenrij opgevlogen. Het effect op de omgeving is dat alles wat kan vliegen ook weer opvliegt, de zeearenden hebben geen aandacht voor prooi en vliegen snel op het gemakje richting het Oosten. Zelfs de Floristen zijn onder de indruk van dit mooie schouwspel!!(volgens mij zijn het dezelfde 2 zeearenden als afgelopen maandag)
Nu is het tijd om richting bezoekerscentrum te gaan, maar onderweg kijgen we nog een beloofd verhaal over ooibossen. Dit verhaal verloopt door de gestructureerde chaos niet helemaal vlekkeloos, maar het levert wel leuke plaatjes op.
Eenmaal aan land praten we nog wat na over de fantastische excursie van vandaag, zoals ik al al zei aan het begin het heeft mijn verwachtingen overtroffen.
Eric en Jacques ! bedankt voor deze super leerzame Biesbosch excursie!!!!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten