donderdag 17 maart 2011

Pestvogels

Pestvogels zijn vogels die in soms grote groepen ons land vanuit het noorden bezoeken.
Ze zijn dol op bessen houdende struiken, zoals bv. de Gelderse roos en worden dus vaak in de buurt van deze srtuiken waargenomen.
Vanaf november zijn er op verschillende plaatsen rond de Biesbosch pestvogels waargenomen.
Werkendam, Hank en zelfs in de Dordtse wijk Krispijn.
Zie ook in het weblog van boswachter Jacques van der Neut

Zelf ben ik nog niet zo fanatiek dat ik bij de eerste waarneming gelijk ter plaatse ben, maar deze waarneming was gemeld in de wijk de Hoven, nog geen 2 Km fietsen bij mij vandaan.
Deze keer ben ik er op af gegaan en jawel vanaf de dijk zag ik ze al zitten, rustig mijn fiets neergezet, op slot, (het blijft Dordt) en er naartoe geslopen. Ik pak mijn canon uit mijn tas, kijk weer op....en....weg pestvogels. Ik heb nog even goed rondgekeken en gewandeld, maar geen spoor meer te bekennen. Met een pest gevoel stap ik weer op mijn fiets, ik heb ze wel gezien, maar geen foto als bewijs. Ik kijk voor de zekerheid nog 1 keer naar die ene boom, zit er wéér een pestvogel. Krijg nou wat...(ze zitten me gewoon te pesten)
Nu pak ik gelijk mijn canon en houd ze, het zijn er inmiddels 3 geworden, in het oog.
Sluip er naartoe en ze zijn vastgelegd. Maar heel kort erna zijn ze alledrie weer verdwenen en zelfs niet meer waargenomen.
Met mijn pestvogelfoto "in the pocket" fiets ik weer naar huis.
Ik vermoed dat ik bij een volgende melding toch sneller ter plaatse zal zijn, om een betere foto te maken van deze mooie vogels.
ps. de belichting van de foto is enorm bewerkt in photoshop

Geen opmerkingen:

Een reactie posten