zaterdag 1 december 2012

Biesbosch Slaapplaats telling

De eerste grootscheepse slaapplaatstelling in de biesbosch.
Een slaapplaats telling wil zeggen dat er over de gehele Biesbosch verspreid tellers staan opgesteld op strategische punten . Ganzen en zwanen overnachten op het water, zodat ze 's nachts veilig zijn voor roofdieren. Vanaf zonsopgang beginnen de ganzen en zwanen hun slaapplaatsen te verlaten en vertrekken ze naar hun foerageergebieden (eetplaatsen). deze foerageergebieden liggen zowel binnen als buiten het gebied van het nationaal park.
Ik sta opgesteld op telpost 10, de Westhaven in de Dordtse Biesbosch. Voor zonsopang ben ik ter plaatse, het is "Kei fris" en ik zie dat in de schemering een aantal ganzen vanuit hun beschutte plaatsen verzamelen op de plas. Ik begin met een schatting te maken, met het slechte zicht is dit nog niet zo makkelijk. Later gaat dit beter het blijken op 2 nijlganzen na 160 grauwe ganzen te zijn. In een half uur vertekken de ganzen en blijft de plas leeg achter. Ook tel ik binnen de afgesproken tijd de overvliegende beesten, zeg dat ik zo alles bij elkaar zo rond de 300 ganzen gezien heb deze ochtend.
Voor mij was het vanmorgen een goede lokatie om vertrouwd te raken met het tellen. Je staat er alleen voor en je moet kijken determineren, opschrijven whats app volgen etc. echt leuk om te doen, ik had niet eens door dat het maar 2 graden was.
Het resultaat!

 Ruim 41.000 ganzen slapen in de Biesbosch, verdeeld in ruim 22.000 kolganzen, 11.000 grauwe ganzen en 1500 toendrarietganzen, de rest van het aantal bestaat uit brandganzen en ganzen die door de enorme aantallen 'niet op soort gebracht' konden worden. 

De plas is leeg en het schrijfblok bijna vol.


1 opmerking: