zondag 19 april 2009

Op pad met mijn ecologie guru


Gisteren na het vogel luisteren ben ik naar Klein Profijt gereden. (ja ik weet het is geen Biesbosch, maar een oh zo mooi getijden gebiedje met véél meer dynamiek dan in de Biesbosch)

Daar ben ik met Eric Wirtz (de docent van de ecologiecursus van 2 jaar geleden http://www.ecologiecursus.nl/) en zijn groep naar het veldje waar de meeste zomerklokjes van Nederland staan gegaan. Er stonden vandaag ook super veel spindotters.

Het vergt ieder jaar prefecte timing om deze twee soorten samen optimaal in bloei te hebben staan maar vandaag, dankzij de zomerklokjes mascotte in de vorm van mijn persoon, was het juiste moment en het was vandaag ook nog eens zonovergoten dag daar bovenop.

Het was hoog tij dus moest de groep op blote voeten met water tot boven de knie de kreek doorwaden(en weer terug). Het was de moeite waard!!


's Middags had ik een wandeling verzonnen vanuit de Spieringsluis over het Jantjespad, om het verschil met Klein Profijt te zien, minder getijverschil en ook duidelijk veel minder diversiteit.

Daarna wilde ik nog een stukje van de Noordwaard wandelen( gedeelte van de Groote waardtocht) maar we konden vanwege de tijd alleen een stukje van de polder bekijken , kwa planten soorten rijkdom was het een beetje armoedig, wat ik zelf wel erg jammer vond. Ik had Eric graag een verrassend stukje mooie flora willen laten zien en dat is vandaag niet echt gelukt, ik ga dit voor volgend jaar eens her en der navragen zodat het me dan wel gaat lukken.

Al met al een dag met een dubbel gevoel, maar wel met mijn eerste 'soort van' gids ervaring, waarin ik al stukjes over de Biesbosch heb kunnen vertellen aan een hele leuke en geinteresseerde groep.
Zomerklokje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten